Aangetaste berk

06-01-2023

Een berk op mijn erfgrens hing gevaarlijk scheef. Hij moest om voordat hij schade kon aanrichten.

Deze berk heeft niet veel wind nodig om om te vallen.

Aan boomverzorger Vincent Vellekoop had ik gevraagd om de berk om te leggen. Nadat hij een kijkje had genomen besloot hij om dat onmiddellijk te doen.
"Morgen gaat het hard waaien", zei hij, "dus ik doe het nu meteen."
Gelukkig woont Vincent niet ver weg, dus hij was snel terug met de benodigde apparatuur.
"Hij is aangetast door de berkenzwam", zei Vincent.
Dat was uitwendig goed te zien; de berkenzwammen groeiden op de stam.
Wat er in het inwendige van de stam gebeurde liet Vincent me zien toen hij de sneden maakte. Het aangetaste hout was donker gekleurd.
Vincent zaagde de berk zodanig om dat er geen haartje (eeeh, takje) werd gekrenkt aan de naburige bomen en heesters.
Eerst gingen de takken eraf en daarna werd de stam in hanteerbare stukken gezaagd. Alles werd netjes aan de bosrand opgestapeld.
Ondertussen kon ik de andere zwammen en mossen op de stukken stam bewonderen. Zo'n berk is een complete wereld. En dan heb ik het nog niet eens over de beestjes die erop leven.
Na afloop blies Vincent alle afval en zaagsel weg, mijn inrit was schoner dan ooit!

Voor wie Vincent ook nodig heeft: Vellekoop Groenbeheer in Zelhem.