Blauwe border op de schop

17-09-2011

Het is even slikken: alle planten eruit en sorteren. Scheuren of weggooien?

Jarenlang had ik niets aan mijn blauwe border gedaan. De phloxen kenden met hun groei geen grenzen en overwoekerden met hun zachte tinten de hele border. Systematisch werken was een vereiste.
Eerst moesten alle planten eruit gehaald en gesorteerd worden. Daarna gingen de uitverkorenen er volgens een beplantingsplan weer in, nadat ze gestald waren in emmers met water. Gelukkig had ik lege plekken over: eindelijk een excuus om nieuwe planten te kopen! Met de overgebleven planten maakte ik vrienden en collega's blij.
Het grondwerk was het zwaarst: dat was een klus voor Artrun. Onstuitbaar ploegde hij door de hele border heen. De pollen van de planten waren onhanteerbaar groot geworden, maar als hij er de schop in zette en er met zijn volle gewicht op ging staan, gingen ze door midden.