Borculo: Werk in uitvoering

19-01-2015

In opdracht van wooncorporatie ProWonen voert Hacron Groen het deel uit van de groenvoorziening van een cluster woningen in Borculo. Hacron vroeg De Tuinmuze om het ontwerp te maken.

De cluster van negen woningen staat in Borculo. Uitvoerder Richo van Hacron Groen maakte mij wegwijs bij het eerste bezoek. Ik liep tussen de huizen door in een labyrinth van gangen. Smalle paden, opgesloten door hoge, jaren oude coniferenhagen. Saaie dode muren die donkere schaduwen wierpen op het toch al zo smalle pad. Het gaf me een niet-veilig gevoel. Hier wilde ik 's avonds niet alleen lopen!

Breek de ruimte open, zorg dat er lucht en licht komt, was de opdracht. Daarbij moest ik rekening houden met de regels van ProWonen, de bewoners en de gemeente. Dat was bij elkaar een behoorlijk aantal regels. Ik vond het een geweldige uitdaging.

Aan de tekentafel brak ik diverse malen mijn hoofd over hoe ik aan alle voorwaarden kon voldoen, maar uiteindelijk rolden de definitieve tekeningen eruit. Ik paste verticale tuinen toe om de hoge saaie muren te breken, ontwierp bredere paden en een open plein. Het was even spannend toen de tekeningen door de diverse commissies moesten worden goedgekeurd. Op een paar aanpassingen na werd het hele plan echter zo uitgevoerd.
Eind december 2014 heb ik weer een kijkje genomen. Het werk was in volle gang en de buitenruimte leek twee keer zo groot. Hacron voert het werk perfect uit.