Eikenprocessierups

27-05-2013

De tijd van overlast door brandharen van de eikenprocessierups komt er aan! Liever voorkomen dan genezen. Daarom roep ik de hulp in van de PPD, want mijn erf is omringd door eiken.

Was het vorig jaar begin mei dat de Plagen Preventie Dienst (PPD) kwam, dit jaar is het eind mei als de bestrijding van de eikenprocessierups plaats vindt. Vanwege het aanhoudende koude weer loopt de natuur zo'n drie weken achter en dat is in de tuin goed te merken. Pas als de eiken voor 50 tot 70 procent blad dragen, begint de PPD haar preventieve werk.

Het bladerdek van de eiken wordt bespoten met een biologisch bacteriepreparaat. Dit is onschadelijk voor de talloze vogels en andere beestjes in mijn tuin en de planten, maar schadelijk voor de rupsen. Ook de weersomstandigheden moeten meewerken tijdens de behandeling: het moet droog zijn en liefst windstil.

Het grote apparaat, deskundig bestuurd door Henk-Jan, wurmt zich door alle hoeken en bospaden van mijn tuin om zo veel mogelijk eiken te kunnen bespuiten. Nu maar hopen dat het nog even droog blijft, zodat de bestrijding effect heeft.

De PPD probeert alle hoeken van de tuin te bereiken. De hele bosrand wordt onder handen genomen.