Eikenprocessierupsbestrijding

31-05-2017

Sinds de opkomst van de eikenprocessierups in onze omgeving ontkomen de eikenbomen op en rond mijn erf niet aan de jaarlijkse spuitbeurt. Samen met de buurtjes laten wij het uitvoeren.

De Nationale Bomenbank, die wij hadden ingeschakeld, kondigde aan dat de behandeling op 22 mei uitgevoerd zou worden. April was relatief koud en daardoor had het blad zich ook later ontplooid. Dat betekende dat de rupsen tot nu toe verstokt waren geweest van hun voedselbron. De rupsen van deze nachtvlinder zijn namelijk dol op het blad van zomereiken, waardoor mijn erf is omringd. Ook de weersomstandigheden moesten gunstig zijn om de behandeling tot een succes te maken.
's Morgens reed uitvoerder Marinus voor op zijn quad. met daarachter een tank en een spuitkanon. Met deze boomnevelspuit wordt een biologisch middel (Xen Tari WG ) tot in de toppen van de eiken gespoten. Het is alleen effectief op rupsen. Als de rups van het eikenblad eet, vormt het middel in het maagdarmkanaal een toxine. Dat is het einde van de rups.
Met de zeer wendbare quad kon Marinus tot in de verste hoeken van mijn tuin komen om de omringende eiken te behandelen. De weersomstandigheden waren optimaal, dus hopelijk hebben wij ook dit jaar geen overlast van eikenprocessierupsen op het erf!