EPR-nesten verwijderen 2021

24-07-2021

De eikenprocessierups had toegeslagen op mijn erf. Ik riep de hulp in van de NBB.

De auto van de NBB komt voorrijden.

Klimmer Rik en hoogwerkerpiloot Thomas kwamen vroeg in de morgen van 12 juli 2021 met zwaar materieel van de NBB (Nationale Bomenbank) voorrijden.

Eerst werden de nesten gelokaliseerd. De hoogwerker werd van de auto gereden en geplaatst bij het eerste nest. Terwijl Thomas zich klaarmaakte om de lucht in te gaan, omgordde Rik zich met allerlei materiaal om in de boom bij de hand te hebben.
Voordat de nesten werden weggeplukt werden ze eerst met een lijmgoedje ingespoten, zodat ze niet openscheuren.
Als Riks arm niet ver genoeg reikte, had hij nog altijd zijn zelfontworpen 'geheime wapen' bij zich: een uittrekbare stok met een grijparm.

Helaas liet de hoogwerker het na een poosje afweten, maar met de komst van de monteur werd het euvel hersteld.

Rik en Thomas werkten snel en efficiënt alle bomen af, en hun geoefende ogen zagen meer dan de mijne. Toen het laatste nest was weggeplukt kon ik weer opgelucht adem halen: geen gevaar meer van rondvliegende brandharen door uitgescheurde nesten of nesten die in de struiken vallen. Ik kan mijn was weer veilig buiten hangen en de groenten uit mijn moestuin veilig eten. Compliment mannen!