EPR-bestrijding

24-05-2018

EPR staat voor eikenprocessierups. De biologische bestrijding daarvan in mijn tuin vond op 17 mei plaats.

Mijn erf is omringd door zomereiken, het favoriete voedsel van de eikenprocessierups.Ooit was ik in aanraking gekomen met de brandharen van deze rups van een nachtvlinder: dat eens maar nooit weer! Daarom pool ik met mijn buurtjes om deze biologische plaagbestrijding te laten plaatsvinden, uitgevoerd door de Nationale Bomenbank (NBB).
De weersomstandigheden waren gunstig: weinig wind en geen regen.
Marinus, die mijn erf van vorige bezoeken kent, reed s'morgens al vroeg voor. Op zijn quad met daarachter een tank en een spuitkanon reed hij het bekende rondje. Het krachtige kanon spuit een nevel van water met een biologisch middel (Xen Tari WG ) tot in de toppen van de eiken.
Hopelijk wordt dit weer een zomer zonder risico van rondvliegende brandharen!