EPR-bestrijding 2022

26-05-2022

Op 25 mei vond het spuiten tegen de opmars van de eikenprocessierups (EPR) plaats. Dat is op ons erf geen overbodige luxe.

Samen met mijn buurtjes hebben we een abonnement bij de Nationale Bomenbank (NBB) om jaarlijks de opmars van de eikenprocessierups terug te dringen. Hoewel het rondom barst van de meesjes en andere vogels die het rupsje op hun menu hebben staan, blijkt dat het aantal rupsen ieder jaar zo groot is dat de vogels het niet meer aankunnen.
Dus kwam Rens van de NBB al heel vroeg aanrijden met een rupsvoertuigje op zijn oplegger. Deze wendbare, afstandsbedienbare robot kon zo alle hoeken van het erf  bereiken en was licht genoeg om het gazon niet te beschadigen. Het erop gemonteerde kanon spoot met een krachtig bereik een mengsel van water en een biologisch bestrijdingsmiddel gericht op de eiken. Het middel levert geen gevaar op voor vogels en andere fauna.
Rens ging grondig te werk.
Gelukkig werkte het weer, dat in deze periode behoorlijk onbestendig was, mee: geen heftige windvlagen en stortregens tijdens en na de bewerking.
Daarna ging Rens weer, op naar het volgende adres!