Geïntegreerd bosbeheer

24-12-2015

Bomen kappen? Het gaat me aan het hart. Soms moet het. En ik weet niet eens of ik ooit het eindresultaat mag aanschouwen.

Mijn (bos-)buurman doet aan geïntegreerd bosbeheer. Hij heeft ettelijke hectares bos. Ik - met mijn kleine bosperceel - lift met hem mee.

Weken voor de houtkap loop ik met Pieter, een bos- en bomenkenner bij uitstek, mijn bosje door. Hij wijst mij op bomen die andere in de weg staan, of misvormde bomen die zich niet meer goed kunnen ontwikkelen, of exoten zoals de Amerikaanse eik, of esdoorns die zich razendsnel vermenigvuldigen. Soms moet er wat openheid gecreëerd worden, om opslag een kans te geven. Zo schep je een gevarieerd bos van de toekomst. Het eindresultaat is pas na vele jaren zichtbaar. Of ik dat nog mag meemaken? Ik weet het niet, maar ik ben bereid nu vast aan een harmonisch bos te werken.
Terwijl Pieter de bomen die verwijderd moeten worden markeert, slaat hij tegelijkertijd de soorten en volumes op. In mijn bos gaat het om 40 bomen, waaronder eiken en grove dennen.

Het lage geluid van een machine vertelt mij - weken later - dat het vellen is begonnen. Gebiologeerd kijk ik naar de 'Harvester', een machine die binnen vijf minuten een boom velt, in gelijke stamdelen zaagt en van de kruin ontdoet, en alle relevante informatie van de boom registreert. Hij wordt bediend door Henk Sanders, die al bijna 50 jaar 'in het vak' zit. Begonnen met een handzaagje, heeft hij zich nu de techniek van de computergestuurde Harvester eigen gemaakt. 'Dat spaart weer een opleiding van 60.000 euro in Finland uit,' lacht hij. 'En dan weet je alleen nog maar hoe je dit apparaat kunt besturen, maar dan heb je nog geen verstand van hout. Ik heb een programma voor Douglas/Larix, grove den en loofhout. De druk varieert afhankelijk van het soort hout.' Hij manoeuvreert voorzichtig tussen de bomen in mijn bos door en spaart grenspaaltjes, vogelhuisjes en vooral mijn gazons. Natuurlijk vraag ik of ik ook in de cabine mag. Ja dus! Henk werkt rustig door. In de cabine is het opmerkelijk stil, vergeleken met het geraas daarbuiten. Ik voel me de koning te rijk dat ik mee mag rijden in dit apparaat van vijf ton.

Een paar dagen later komt Henks zoon Mourice met de Forwarder (uitrijder) de stammen ophalen. Ook dit bakbeest wordt voorzichtig tussen de bomen in mijn kleine bos gestuurd. Dat het een slagveld lijkt door de kleine struiken die moeten wijken en de diepe bandensporen is onvermijdelijk. Mijn ervaring is echter dat alles binnen een paar maanden weer dichtgegroeid is. Mourice sorteert de stammen en legt ze netjes aan de weg, zodat de vrachtwagens ze straks gemakkelijk kunnen ophalen. Van Henk hoor ik voor het eerst over uitrijderswedstijden. Mourice schijnt er hoog te scoren!

Begin januari komt Karel met een ander type Forwarder om de kruinen op te halen en op een hoop te stapelen. Ook bij hem mag ik even in de machine ervaren hoe hij zijn werk doet.
Roy maakt daarna de klus af met drie machines tegelijk: de kruinen worden gehakseld en in containers weggevoerd. Bestemd voor biomassacentrales.