Gevaar van boven

10-09-2020

Niet alleen storm veroorzaakt vallende takken. Langdurige droogte kan er ook wat van.

Een reusachtige tak is afgescheurd.

Het gebeurde ongeveer half augustus. Een hittegolf zinderde door het land en ik had grote moeite om mijn planten in leven te houden.
Een van mijn buitenkranen staat aan de rand van het bos. Toen ik hem open wilde draaien hoorde ik een enorm gekraak boven me en direct daarna plofte er een reusachtige tak van een eik voor mijn voeten. Het ging zo snel dat ik niet eens de tijd had om te schrikken.
Zo op het oog mankeerde er niets aan de tak: hij zat vol in het blad en eikels. Bij inspectie aan het afgescheurde deel vond ik geen rotte of zieke plekken. Bovendien zat hij in een v-hoek vast aan de boom, en niets wees erop dat het gewicht hem had doen afbreken.
En ik was superblij dat ik zo'n geweldige beschermengel heb.

Mathijs hielp me met opruimen. Deskundig zaagde hij de tak - die overigens zo groot was als een jonge boom - aan stukken. Deze werden aan het bos teruggegeven zodat schimmels en beestjes hun werk konden doen.
Een paar dagen daarna zag ik hetzelfde gebeuren met een andere grote tak, elders in het land. Gelukkig bleef de schade beperkt tot enkele dakpannen en werd er niemand gewond.

Ik legde het verschijnsel voor aan Henriko Berendsen van hoveniersbedrijf De Struu. Hij legde uit dat bij langdurige droogte de takken broos worden en de elasticiteit minder wordt. Ook vorig jaar veroorzaakte langdurige droogte dat op het oog gezonde takken afbraken.
Uitkijken dus!