Hortensia snoeien

22-03-2015

Moet mijn hortensia nu wel of niet gesnoeid. En zo ja, hoe en wanneer? Teken dit hele gebeuren nu maar eens overzichtelijk op een spread.

Dat was mijn opdracht voor Landleven nummer 3, dat nu in de schappen in de boekhandel ligt. De deadline was kort en hard en mijn tuinkennis schoot tekort. Gelukkig kwam ik in contact met Cor van Gelderen, auteur van onder andere Het Grote Hortensiaboek. Een betere adviseur kon ik me niet wensen. Zijn advies: snoei niet te vaak, alleen als het echt nodig is.
Zo kwam uiteindelijk het schema tot stand. Alleen de soorten staan er vermeld, want het is ondoenlijk om de cultivars te benoemen.
Daarna kon ik alle lopen zaken uit mijn handen laten vallen, relevante voorbeelden en gegevens opzoeken en tekenen.
Ik zou ook nog op vakantie gaan ...... De dag voor vertrek werd de tekening opgehaald!