Lathyrus zaaien bij De Tuinmuze

08-03-2017

Mijn oude schuur mocht als achtergrond fungeren bij het Landlevenfilmpje over lathyrus zaaien. Tuinredacteur Angela Groenbos laat hierin zien hoe je dat het meest succesvol kunt doen.

Angela en de filmploeg arriveerden op een oer-Hollandse, grijze, regenachtige morgen in maart. Het was dus even boffen dat dit instructiefilmpje in mijn oude schuur kon worden opgenomen en niet in de open lucht.
Filmers Wouter en Kevin installeerden hun apparatuur tussen mijn kruiwagens en opgestapeld tuinmeubilair. Ondertussen trof Angela haar voorbereidingen: ze rangschikte de labeltjes, potjes met geweekte zaadjes en voorgezaaide lathyrus en deed nog wat grond in de lege toiletpapierrolletjes.
Een oude steigerplank op twee schragen deed dienst als tuintafel. De achtergrond werd gevormd door een schuurwand met mijn zwaar gebruikte schoffels, harken en schoppen.
Iedere keer werd een stuk tekst doorgenomen met de opnamen die erbij hoorden. Bekijk hier het eindresultaat.
Het filmpje verwijst naar de special Tuintips van Landleven met alles over de moes-, fruit- en siertuin.