Les in opsnoeien

05-02-2014

Wie later de groenvoorziening in gaat, moet onder andere weten hoe je bomen moet opsnoeien. Op het erf van De Tuinmuze konden acht leerlingen van Praktijkonderwijs Zutphen zich uitleven.

Onder leiding van docent Henri Bulten leerden de jongens hoe ze veilig en deskundig laaghangende taken van bomen moesten snoeien. Hou hou je een zaag vast, hoe zaag je soepel en zonder krachtinspanning, hoe maak je goede snoeiwonden: om maar eens wat te noemen.
Het ging niet allemaal van een leien dakje. Een van de zagen bleef hangen aan een metershoge tak. Hilariteit alom! Henri liet zien hoe je ook zoiets tot een goed einde kon brengen.
De jongens lieten zich niet tegenhouden door de miezerige regen die later naar beneden viel.
Na afloop was alles netjes opgeruimd en ik ben die hinderlijke lage takken kwijt. Dank je wel, mannen!