Opentuinweekend 6-7 juni

13-06-2015

Een kijkje nemen in tuinen die je anders niet zo maar kunt bekijken: Begin juni was het weer zo ver. De Tuinmuze was natuurlijk ook van de partij.

Voor het derde jaar organiseerde het Toeristisch Platform DHK een opentuinweekend. Thema dit jaar was natuur en muziek. De muziek in mijn tuin kwam van de vogels, die onafgebroken hun hoogste lied zongen.
Ik had maatregelen genomen om de weg naar mijn tuin beter aan te geven: op elk uiteinde van de zandweg die naar mijn huis leidt, had ik een bordje met een wegwijzerpijl in de grond geslagen.
Het was de dagen daarvóór even een tandje hoger om de planten in goede conditie te houden. Een bloedhete vrijdag sloot een kurkdroge werkweek af. Ik sleepte met sproeiers en slangen.
Vrijdagnacht echter goten de weergoden een weldadige regen over de tuin. Het weekend daarop was het zonnig, met een aangename temperatuur. Dat betekende: veel fietsers en veel tuinbezoekers. Ik had er dit opentuinweekend dan ook meer dan honderd.
Zonder de hulp van mijn vriendin Annelies, die Brabant dit weekend had verruild met de Achterhoek, was het niet gelukt. Zij verzorgde de catering en 'terrasconversatie', zodat ik in mijn atelier de bezoekers te woord kon staan. Tot mijn verrassing kwamen nog meer vrienden en vriendinnen langs. Kortom: ik genoot zelf ook met volle teugen.
Tuinweekend gemist? Op 29 en 30 augustus komt er nog een kans. Kijk ook op www.achterommetjes.nl (onder Tuinen & Natuur).