Opkronen en doorzagen

17-04-2017

Storm en aangekoekte sneeuw op takken hadden diverse bomen in mijn kleine bos danig beschadigd. Sommige takken bungelden nog gevaarlijk aan enkele vezels, vele meters boven de grond. Tijdig ingrijpen was vereist.

Vooral de grove dennen in het bos hadden veel afgescheurde takken. Dat was niet erg als ze op de grond lagen, maar de half afgebroken takken die nog aan de stam bungelden vormden op den duur een gevaar.
De jongens van Bullée Breedenbroek hielpen mij uit de brand. Half acht 's morgens stonden ze paraat voor een volle dag klimmen en zagen. Met bewondering heb ik naar de klimverrichtingen van Wilco gekeken. Concentratie, techniek en conditie, en dat de hele dag door. Leerling Freek zorgde op de grond voor het aangeven van de apparatuur, het touwwerk, en het doorzagen en opruimen van de gevallen takken.
Het was ook een mooie gelegenheid om enkele eiken op te kronen door wat lagere takken weg te snoeien. Waar die takken boven de borders hingen, ging dat met beleid.
Later heb ik met de hulp van een goede vriend de kronen afgevoerd, zes aanhangers vol, net op tijd voor de plaatselijke paasvuurhoop.