Overenthousiaste specht

11-10-2010

Mijn houten atelier is het nieuwe project geworden van een aantal timmerlieden. Gevleugelde welteverstaan.

2010-10-11

Het is de grote bonte specht, die zich uitleeft op de puntgevels van mijn nieuwe atelier. Hij maakt mooie ronde gaten in het nieuwe bewerkte hout en plukt er alle isolatie uit. Het is me een raadsel waarom hij dat verkiest boven de talloze bomen met sappige insecten op en rond mijn erf.
Hij is niet alleen, want ik heb er op een morgen twee tegelijk op heterdaad betrapt. Toen ik dichterbij kwam, vlogen ze krijsend naar de dichtstbijzijnde den, om vandaar uit te wachten tot ik weer verdwenen was en hun werkzaamheden te hervatten.
Nepspecht, slingers, kerstballen, kippengaas, tijgerbalsem, om maar eens wat te noemen van de bestrijdingsmiddelen die ik heb geprobeerd. Het heeft niets geholpen.
Dus wie een diervriendelijke tip heeft...