Rondje tuinen & natuur augustus 2016

04-09-2016

Het tweede opentuinweekend van 2016, georganiseerd door het Toeristisch Platform DHK, startte op 27 augustus. De Tuinmuze was uiteraard van de partij.

Het had behoorlijk wat zweetdruppels gekost om mijn tuin op orde te krijgen. Twee weken vóór het tuinweekend ontdekte ik dat engerlingen zich onder mijn grasmat hadden genesteld. Honderden! En wel op de meest in het oog springende plekken.
Zoals altijd hielp de natuur met de bestrijding: egels en vogels woelden de grasmat open en deden zich aan de bleke larven te goed. Het ruim aanwezige mos werd totaal losgewoeld. Kortom een gratis verticuteerbeurt. Normaal vind ik dat prima, maar zo kort voor een opentuinweekend durfde ik mijn opengewoelde gazon bijna niet te tonen.
Wij sjouwden met grasmatten en biologische bestrijdingsmiddeln om de schade zo veel mogelijk te verhullen. Natuurlijk ging de larvenconsumptie gewoon door, dat wil zeggen dat er op steeds nieuwe plekken gewoeld en gegraven werd. Ik besloot dit in mijn tuinverhaal te integreren.
Uiteindelijk stoorde geen enkele bezoeker zich eraan. De vijver, bloemenborders en vlinders trokken genoeg aandacht.
Het mooie weer hielp een handje mee.
Mijn vriendin Annelies had haar Brabantse ambiance verruild voor dit Achterhoekse gebeuren en verzorgde mijn gasten als een volleerde gastvrouw.
Dank je wel alle gezellige bezoekers, ook voor uw bijdrage aan Compassion.
En de organisatoren van Natuur en Tuin natuurlijk!