Vijver winterklaar

14-01-2012

Het blad moet uit de vijver voordat de vorst komt en over het water een ijslaag legt. Dat een net geen overbodige luxe is, blijkt uit de foto.

Het is een beste klus om het net vol blad, zonder dat het net scheurt, aan de kant te hijsen, maar het loont de moeite. Er moeten zo veel mogelijk afgestorven plantendelen en blad uit de vijver worden gehaald om te voorkomen dat ze op de bodem gaan rotten. Dat laatste heeft weer tot gevolg dat het vijverwater verzuurt (te veel CO2).
Met een schepnet wordt ook het resterende blad op de bodem weggehaald.
In mijn eigen vijver had ik dit veel eerder moeten doen, maar omdat de vorst uitblijft, ben ik nog op tijd.
Om het teveel aan CO2 uit het water te laten ontsnappen als er een ijslaag op zit is het goed om een stukje vijver ijsvrij te houden. Dat kan met zogenaamde ijsvrijhouders, een pompje of een rechtop staande bos riet of stro in het water.
Zo komt uw vijver, met alle bewoners ervan, goed de winter door,