Jam maken met De Tuinmuze

Maak samen met De Tuinmuze de heerlijkste jam van uw aardbeien, rode bessen, of ander fruit.

Mei, juni: tijd voor de zomerkoninkjes! Ook de rode bessen zijn binnenkort klaar om geplukt te worden.

Voor de aardbeiden geldt: bukken en plukken tot je een bak vol hebt.
Rode bessen plukken is behoorlijk arbeidsintensief, maar de oogst maakt veel goed.

Alle fruit moet zorgvuldig worden schoongemaakt.
Maak de jampotjes schoon in een bad van heet water en soda. Spoel ze goed na met heet water en leg ze omgekeerd op een schone theedoek.

Kook 1 kilo schoongemaakt en eventueel in kleine stukjes gesneden fruit op 1 kilo geleisuiker. Bij aardbeien doe ik er wat geleermiddel extra bij om de jam wat dikker te maken. Blijf er bij, want geloof me, als de brij overkookt is het echt een ramp.
Als het fruit minstens vijf minuten heeft gekookt giet je het voorzichtig in een jampotje. Schroef het deksel er zorgvuldig op en laat de pot ondersteboven afkoelen. Zo blijft je verrukkelijke jam behoorlijk lang houdbaar!